Hvordan løser vi …
Trivsel og stress
Det psykiske arbejdsmiljø i folkekirken og organisationer er på niveau med øvrige danske arbejdspladser generelt. Derfor er der udfordringer omkring trivsel og stress. Måske specielt fordi mange medarbejdere har en speciel passion og måske et kald til arbejdet.
Plan for det psykiske arbejdsmiljø
Ind imellem er der behov for en særlig indsats. Ved at sætte lup på det psykiske arbejdsmiljø kan I dels forebygge mange konflikter og i stedet arbejde sammen om det der er jeres kerneområder. Sammen finder vi ud af hvad der er vigtigst for jer at få på dagsorden. Dernæst laver vi rammen så vi får arbejdsglæde.
Vi arbejder:
– med personalepolitiske og kommunikative redskaber og med konflikthåndtering
– på individ-, gruppe-, ledelses- og organisationsniveau
– både forebyggende og problemløsende
Konflikthåndtering
Konflikter i kirker og organisationer er udbredte. De dræner al energi og optager hele sendefladen for resten af arbejdet. Men de kan vendes til noget lærerigt, hvis vi omgår dem med forsigtighed og med en forståelse for at kirken er en mangfoldig arbejdsplads med mange forskellige faggrupper, medarbejdere, arbejdsgivere, frivillige mm. Specielt Folkekirken har en helt særlige blanding af lederskab og ansatte.
At arbejde med konflikter på en arbejdsplads kræver mindst to parter som er interesserede i at løse konflikten. Det kræver engagement og villighed til at ændre forholdene. Ud fra den præmis at konflikter er uomgængelige vilkår, arbejder vi os ind på at klarlægge, tyde og blotlægge konflikten ved hjælp af samtaler, workshop og aftaler mellem de implicerede parter.
Afhængig af konfliktens (konflikternes) art og implicerede, vil vi sammen arbejde med at finde en løsning der evt. munder ud i en aftale (mundtlig eller skriftlig).
Samarbejde
Samarbejde er nøgleordet i enhver sammenhæng. Uden et godt og stærkt samarbejde mellem alle medarbejdergrupper, opnår vi ikke de ønskede mål. Mange steder er det svært at fastholde eller etablere samarbejdet. Her er det altafgørende at alle implicerede er indforstået med og villige til at være med til at skabe en forandring. Via en-til-en og teamssamtaler løser vi op for vanskelighederne.
Mægling
Mægling handler om at støtte konfliktens parter i at finde deres egne løsninger på konflikten igennem dialog og forhandling, så tilliden imellem parterne genoprettes. Mægling bruges når en situation f.eks. synes uløselig og ufrugtbar for videre samarbejde. Mægleren er som i al konfliktarbejde neutral, ikke-dømmende, lyttende og facilliterende i sin tilgang. Målet er at tillid og samarbejde genoprettes.
Confidentia hjælper med:
– hjælp til at tale sammen
– igangsætning og styring af en konfliktløsningsproces
– evt. ideer til en ny organisering af arbejdet
Forebyggelse af konflikter
Kommunikation er et væsentligt led i forebyggelse af konflikter. Derfor er det en god idé at forbedre den interne kommunikation i menighedsrådet/bestyrelsen og blandt medarbejderne.
Confidentia kan f.eks. hjælpe med:
– Belysning af kommunikationsteorier i et kirkeligt perspektiv
– Forståelse af konflikttrappen
– Konkrete idéer til en konstruktiv konflikthåndtering
– Konfliktanalyse og konfliktdesign
– Forståelse af hvorledes uenighed kan være udviklende