Med udgangspunkt i hvordan Jesus implementerede tillid og lederskab blandt sine medarbejdere – disciple.
Herunder er talernoter fra seminarer om implementering af tillidsbaseret ledelse afholdt i kirkelige organisationer.
1. Opbyg personlig relation og nærvær
– Jesus investerede tid i personlige relationer med sine disciple. Han tilbragte tid med dem, lærte dem at kende, og byggede nære, tillidsfulde relationer både personligt og professionelt. Husk navnene på medarbejderens familie og anerkend deres rolle som en del af organisationen.
– Eksempel: Jesus kaldte sine disciple individuelt og tilbragte tid med dem både i offentlig tjeneste og i privat undervisning (Markus 3:14).
– Add Value: nysgerrig hver morgen på hvad medarbejderne er fyldt af én for en. Opbyg relation.
2. Model for tjenende (servant) lederskab
– Jesus satte et eksempel for sine disciple. Han tog det beskidte job og vaskede sine elevers – disciplenes – beskidte fødder. Derfor skal vi være ydmyge og vise tjenerskab, ligesom Jesus. Vi skal gå forrest og tage toilettjansen – gøre det beskidte arbejde, som måske ikke ser så godt ud for andre. Men de beskidte opgaver betyder noget for dem, vi leder, når det handler om at opbygge tillid. Omfavn tjenende lederskab ved at sætte andres behov først. At udvise ydmyghed og tjeneste, som Jesus gjorde, kan bygge bro over kløfter i hierarkiske relationer og opbygge dyb, varig tillid. Jesus viste, at lederskab indebærer at tjene andre (Johannes 13:1-17). Tålmodig og vedholdende. Ved at tjene sine disciple byggede Jesus tillid og respekt, og han viste, at lederskab er baseret på ydmyghed og omsorg for andre.
– Modtag feedback: Opfordr, søg og skab mulighed for respons og idéer. Værdsæt bekymringer og inputs og handl på det. Vær stolt af medarbejderne, for det er de bedste på alle poster! (Judas!?)
Skab klima af tilgængelighed. Åben dør / en del af kontoret.
3. Åben og ærlig kommunikation
Frem autentisk gennemsigtighed.
– Jesus var altid åben og ærlig med sine disciple. Han delte sine tanker, planer og følelser med dem og opmuntrede dem til at gøre det samme. Identificer og analyser modstand.
– Eksempel: Jesus forklarede sine disciple om de udfordringer, de ville møde, og om hans kommende lidelse og død (Matthæus 16:21-23). Positive og negative nyheder serveres rettidigt. Talte aldrig ned på. Ikke djævelens men Jesu advokat.
4. Vis tillid: Empowerment og delegering
– Jesus bemyndigede sine disciple, delte sine værdier og viste dem tillid ved at give dem ejerskab, da han sendte dem ud i verden for at være ledere, der sætter handling bag ordene. (Johannes 15:15). Han betroede sine disciple med ansvar og gav dem magt til at udføre hans arbejde. Han sendte dem ud to og to for at prædike, helbrede og udføre mirakler (Lukas 10:1-20).
– Find ambassadører, der støtter og forstår – måske er blevet undervist i retning, udvikling, værdier og vision.
– Ved at give dem ansvar og tillid til at handle på egne vegne, styrkede Jesus deres selvtillid og evne til at lede. Her var ikke mikrostyring men frihed og nærvær.
I flere organisationer, jeg har arbejdet med, vidste de forskellige medarbejdere ikke hvad de andre lavede. Flere steder har team TAVLEMØDER været en indgang til gennemsigtighed og at kunne støtte hinanden. Man mødes ved en fysisk tavle, som er opdelt i f.eks. fire kolonner: 1) Pool/To do, 2) In progress, 3) Waiting/verify, 4) Victory. De enkelte medarbejderes opgaver er skrevet på post-it sedler, og bliver flyttet afhængigt af hvor langt processen er. Når noget hænger længe på det samme sted, kan andre gå ind og understøtte, at opgaven bliver løst. Alle de afsluttede sedler gemmes, og tages frem til jævnlig fejring af alle de opgaver, vi har løst sammen. Disse møder er inspireret af den agile arbejdsmetode SCRUM:
SCRUM
Værdierne her er:
a. Fastlæg klare grænser for at bevare fokus og organisation.
b. Fremme pålidelighed ved at gøre, hvad du siger, du vil gøre, og opstille klare forventninger for at undgå overengagement.
c. Øg gennemsigtigheden med åben og ærlig kommunikation, der hjælper med at identificere problemer tidligt og fremmer en kultur med gensidig tillid.
d. Hold teammedlemmerne ansvarlige for deres forpligtelser.
e. Skab en støttende organisationskultur
5. Støtte og Vejledning
– Jesus var altid til stede for at støtte og vejlede sine disciple. Han underviste dem, korrigerede dem kærligt, og hjalp dem med at forstå deres fejl og lære af dem. Som en GARTNER, der planter, vander, beskytter mod udefrakommende blæst og beskærer: 1) Vis, 2) Gør sammen, 3) Coach og lad medarbejderen gøre, 4) Klap. Mentor: lad erfarne støtte nye/kæmpende.
– Eksempel: Efter Peters fornægtelse, genoprettede Jesus ham og bekræftede hans lederskab ved at bede ham om at tage sig af sine får (Johannes 21:15-17). Se hele forløbet her.
– Anerkend, værdsæt og beløn.
– Støt og fejr fejl som lærings- og udviklingsmulighed. Ikke straf og tvivl men nåde.